reklama

Na čom drží naša civilizácia ?

Keď som chodil na základnú školu rozmýšľal som ako je možné, že ta školská stolička podo mnou dokáže udržať moju váhu, veď to boli len dve pozohýbané tyče s operadlom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Keď som chodil na základnú školu rozmýšľal som ako je možné, že ta školská stolička podo mnou dokáže udržať moju váhu, veď to boli len dve pozohýbané tyče s operadlom.

Každý deň som sa na nich húpal až jedného dna stolička praskla.

V tedy som nechápal o čo ide, čo sa vlastne stalo a kde je problém.

Teraz viem že také jednoduché veci ako školská stolička sú možné vďaka ZVAROM a to že som spadol bolo spojené s únavovým lomom a cyklickým namáhaním ktoré som vyvolal mojim húpaním.

Zvary nás sprevádzajú takmer všade od veľkých stavieb až po maličké predmety.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vznik a vývoj prvého zvaru a technológii zvárania je ťažké určiť pretože už starodávny kováčsky majstri pri spájaní dvoch materiálov vplyvom teploty a ich roztavenia vlastne zvárame, i keď sa to volá kovanie ale vzniká nám nerozoberateľný spoj.

Čo to vlastne zváranie je: Zváranie je proces vyhotovovania nerozoberateľných spojov dosiahnutím medziatomových väzieb medzi spájanými časťami dôsledku ich ohrevu a plastických deformácii alebo pri spoločnom pôsobení jeden na druhého.

Nerozoberateľný spoj znamená, že daný spoj nemožno rozobrať bez toho aby sme neporušili spájané materiály.

Na to aby sme pochopili čo to zváranie vlastne je ako sa zhotovuje musíme začať základnými pojmami :

SkryťVypnúť reklamu
reklama
      • základný materiál je materiál na ktorý sa zvára alebo navára
    • Prídavný materiál ktorý sa používa na vyhotovenie zvaru alebo návaru
    • Zvarový kov spoja je premiešanie základného materiálu s prídavným

Základne rozdelenie zvarov je tavné čiže zváranie vykonaním lokálnym nahriatím spájaných časti bez použitia tlaku a zváranie s použitím tlaku čiže zváranie pri ktorom je tlak nevyhnutný.

Základne typy zvárania zaradené do tavného sú: oblúkové zváranie, plameňové zváranie, elektrotroskové zváranie, elektrónové zváranie, laserové zváranie a aluminotermické zváranie.

Základne typy zvárania zaradené do tlakového zvárania sú: odporové zváranie, tlakové zváranie a trecie zváranie.

O zvarových spojoch sa dá písať cela kniha, o druhoch a tvaroch, chybách ktoré tam vznikaj aj ich ochrane.

Myslím ale že na začiatok to stačí v ďalšom článku si vysvetlime ďalšie pojmy a vysvetlime si jeden z mnohých druhou zváraní. Budeme sa zaoberať zváraním pod tavivom jednom z novších druhov zvaracích technologí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďakujem za čas ktorý ste venovali môjmu príspevku, verím že vám pomôže pochopiť ako to okolo nás funguje.

Andrej Floriš

Andrej Floriš

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vysokoškolsky študent Fakulty Špeciálnej techniky v Trenčíne Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

23 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu